ماجد الكدواني يكشف عن ضرب محمود حميده له بعد وفاة والده
ماجد الكدواني يكشف عن ضرب محمود حميده له بعد وفاة والده

ماجد الكدواني يكشف عن ضرب “محمود حميده” له بعد وفاة والده

كتب : ابراهيم سراج

استضاف النجم أمير كرارة في برنامجه “سهرانين” المذاع على قناة on، النجوم ماجد الكدواني وسيد رجب وبيومي فؤاد ودار الحديث بينهم.

ذكريات ماجد الكدواني في فيلم عفاريت الاسفلت

تحدث ماجد الكدواني عن دوره في فيلم عفاريت الاسفلت وحكى ذكريات كواليس ذلك الفيلم فقال: “كنت بعمل في الفيلم ده دور ولد من ذوي الاحتياجات الخاصة، وبابايا اتوفى يوم الخميس 20 أبريل، كان العيد الأحد وليلة العيد السبت، فكنت بصور يوم السبت، وفي الليلة دي كنت لابس مبهدل، لبس الشخصية ومش معروف وكان في سنة 95 أول فيلم سينما أعمله، من إخراج الأستاذ أسامة فوزي، وكان بطولة الأستاذ محمود حميدة”.

اقرأ أيضا : مهند الحمدي يكشف حقيقة شخصية سمية الخشاب

واستكمل: ” المشهد صورناه في الشارع، وكان المشهد المفروض الأستاذ محمود حميدة بيديني علقة سخنة فعلا، والناس كانت واقفة ملمومة في الشارع تتفرج كالعادي زي ما بيحصل معانا دايمًا، ومحمود حميدة ممثل جبار كان دورة فظيع في الفيلم ده، وكان بيديني علقة بجد، راحت الناس اللي واقفة زعقت فيه قالوله: في ايه يا عم هو عشان ولد غلبان ماشي في الشارع تعملوا فيه كدة؟”.

وتابع ماجد الكدواني حديثه: “عقبال ما صفينا الليلة دي والأستاذ محمود حميدة أقنعهم أننا بنمثل، وأني ولد ممثل بيمثل معاهم وبيعمل دور، وقلتلهم أدعولي ده أول دور سينما أعمله، واحنا بنمثل مافيش أي حاجة، فالناس أذبهلوا ووقفوا يتفرجوا على المشهد بشكل غير عادي واذبهلال، وعيدنا المشهد تاني ومحمود حميدة اندمج تاني ورنلي نفس العلقة تاني”.

وختم حديثه حول ذلك المشهد قائلًا: “كان موقف إنساني وإحساس غريب بابا اتوفى أول امبارح وبتضرب وباخد علقة مرتين، فكانت حالة نفسية صعبة بس الأيام بتعلم، أي حاجة صعبة عدينا فيها بتعلمنا وبتعلم فينا ومن هنا اتكونت الخبرات الحياتية اللي أفادتنا النهاردة الحمد لله”.

سر كلمة “وماذا بعد” مع الفنان ماجد الكدواني

وعندما سئل الفنان ماجد الكدواني عن سر جملة “وماذا بعد” أجاب قائلًا: “دي جملة اتقالتلي من دكتور عظيم في معهد الفنون المسرحية، كان اسمه الدكتور عبدالرحمن عرنوس، وبعد ما خلصت من فنون جميلة وطلبوني قدمت في معهد الفنون المسرحية، وأنا في امتحانات القبول قالي تعالى، تعالى عاوز أقولك على حاجة فقالي (وماذا بعد) وراح ماشي، قولتله طب يعني إيه؟ فقالي خلي الكلمة دي حلقة في ودنك”.

وتابع الفنان ماجد الكدواني قائلًا: “جريت وراه قولتله لازم تشرح لي، قالي وماذا بعد؟، فقلت له مش هسيبك غير لما تشرح لي، فقالي بص هقولك على حاجة، أوعى تعمل عمل تعيش عليه، كل ما تخلص عمل قول وماذا بعد؟، واللي اتعمل يتنسي وفكر في اللي بعده، ودايما الكلمة دي فضلت حلقة في ودني، مبدأ حياة”.

وفي أثناء اللقاء وجه الفنان ماجد الكدواني عزاءًا للفنان بيومي فؤاد الذي حضر معه البرنامج، في وفاة والده “العم فؤاد”، قائلًا: “ربنا يعزيك ويديك سلام، اللي معزينا ان عم فؤاد مش أبو بيومي بس، كان أبونا كلنا بجد، وعشرة عمر، ولذلك احنا متأكدين أن عم فؤاد في مكان جميل جدا”.

الوسوم

شاهد أيضاً

دلال عبد العزيز

ليلى زاهر تكثف الدعاء للفنانة دلال عبد العزيز بعد تدهور حالتها الصحية

كتب : هشام صلاح الدين قامت الفنانة الشابة ليلى أحمد زاهر بنشر صورة للفنانة دلال …

شريف دسوقي

شريف الدسوقي يتعرض لبتر ساقه بعد إصابته في “وقفة رجالة”

كتب : هشام صلاح الدين نشر الفنان شريف دسوقي منشورًا عبر صفحته الشخصية على موقع …

مصطفى شعبان وعمرو سعد يقتحمان الاستوديو على عمرو أديب

مصطفى شعبان وعمرو سعد يقتحمان الاستوديو على عمرو أديب

كتب : ابراهيم سراج استضاف الإعلامي عمرو أديب في برنامج الحكاية المذاع عبر القناة الفضائية …